توی پست معرفی قبلی، درباره تفاوت‌های بخش اروپایی و آسیایی استانبول براتون گفتم
اینکه هر کدوم چه ویژگی‌ها و چه خوبی‌هایی داره
حالا ببینیم چه جوری میشه بین این دو بخش رفت‌وآمد کرد
چندین راه برای این کار هست

۱. اولیش تاکسی‌ئه، هزینه تاکسی تو استانبول بالاست و بستگی به اینکه چه ساعتی از روز و از کجا به کجا میخواید برید متفاوت ئه.
ولی خوب مسلماً راحت‌ترین راه همینه

هزینه تاکسی در استانبول بالاست


۲. مورد بعدی متروبوس هست، خط متروبوسی که بین بخش اروپایی و آسیایی حرکت میکنه ۳۴Z ئه، که از ایستگاه Zincirlikuyu در بخش اروپایی راه میفته و شش ایستگاه بعدی در بخش آسیایی هستن و اسم ایستگاه آخرش Söğütlüçeşme است.

خوبی متروبوس اینه که ۲۴ ساعته است، در طول روز با فاصله‌های کم اتوبوس‌ها کار میکنن اما از ساعت ۱ شب تا ۵،۳۰ صبح هر ۲۰ دقیقه یک بار اتوبوس میاد.
و اینو هم درنظر داشته باشید که ساعات تعطیلی ادارات خیلی شلوغ هستن

۳. سومی و به نظر من جذاب‌ترین روش، کشتی‌هایی هستن که خودشون بهش واپور میگن
کلا در استانبول کشتی یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی هست و اسکله‌های زیادی هم در جاهای مختلف شهر وجود داره
دو اسکله معروف بخش آسیایی Kadıköy و Üsküdar هستن که شما از اسکله‌های امینونو، کاراکوی، بشیکتاش، کاباتاش و باکرکوی در بخش اروپایی میتونین به این دو اسکله معروف بخش آسیایی سفر کنید.
البته این طوری نیست که از همه اسکله‌های بخش اروپایی به هر دو اسکله بخش آسیایی کشتی باشه

در ادامه یه لیست براتون مینویسم که تقریبا همیشه کشتی‌ها در این مسیرها حرکت میکنن

از اسکله‌های: کاباتاش، امینونو، کاراکوی، بشیکتاش و باکرکوی در بخش اروپایی به اسکله کادیکوی در بخش آسیایی

از اسکله‌های امینونو، کاراکوی و بشیکتاش در بخش اروپایی به اسکله اسکودار در بخش آسیایی

یه نکته دیگه درباره کشتی، ساعت فعالیتش هست
ساعت کار کشتی‌ها معمولا از ۷ صبح تا ۹ شب هست، بعضی از خطوط هم تا ساعت ۱۰،۳۰ شب و ۱ بامداد باز هستنحخ، پس قبل از سوار شدن حتما جدول ساعت حرکت رو توی ایستگاه چک کنین که ببینید خطی که سوارش میشید تا چه ساعتی باز هست که به مشکل برنخورید.

حمل‌ونقل دریایی بین دو بخش آسیایی و اروپایی با این کشتی‌ها صورت میگیرد

۴. روش بعدی مترو هست که میشه گفت سریع‌ترین روش برای جابه‌جایی بین دو بخش استانبول‌ به حساب میاد.
متروی استانبول دارای ۷ خط مختلفه، خطی که بین دو بخش اروپایی و آسیایی حرکت میکنه اسمش Marmaray هست که تونلش از زیر آب رد میشه

این خط ۵ ایستگاه داره
ایستگاه اول KAZLICESME در بخش اروپایی هست، ۳ ایستگاه اول در بخش اروپایی قرار دارند. (KAZLICESME, YENIKAPI, SIRKECI)
بعد از عبور از زیر آب، قطار به ایستگاه USKUDAR در بخش آسیایی میرسه و ایستگاه آخر هم AYRILIK CESMESI هست در بخش آسیایی.

خط متروی مارمارای بین دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول